martes, noviembre 13, 2012

De Españistán a Londres

nota: m'agradaria que aquest blog servís d'ajuda a tots aquells que estan pensant posar un peu fora d'Espanya. Seria més fàcil escriure una sèrie ordenada de preguntes i respostes, però no tinc temps i em limitaré a enganxar tots aquells mails que he anat responent últimament. Així de pas podeu llegir de primera mà a gent que està en la vostra situació.




***

Salutacions Albert!

No se si em recordes, em dic R y sóc un amic del S. T'he afegit perquè em sembla que em vas convidar per estar conectats, però sóc nou amb el linkedin i potser m'estic equivocant.

Se que és una mica eixerit escriure't de bones a primeres, però a vegades les oportunitats surten d'un no les espera i hi ha ocasions en que és millor no quedarse callat. El S em va explicar l'experiència que estas tenint a Londres, i em sembla força interessant.

Jo aquest any he estat fent un màster, però no m'ha agradat la feina al laboratori i vull canviar d'aires. Si no em surt res, em pendré l'any una mica "sabàtic", però m'havia plantejat fer com tu i marxar a Londres a l'aventura. El nivell d'anglès que tinc està entre intermediate i advanced, tot i que fa un temps que no el practico.

El que et volia demanar és que si t'enteres d'algún lloc on busquen algú per treballar allà, casi preferentment en el sector de la restauració (tot i que no hi tinc experiència però algo tipus cafeteria, McDonalds etc.), m'ho facis saber, o potser et podria enviar el meu CV per poder entregar-lo, segons com ho vegis tu. La veritat és que no se ben bé com plantejar-ho, potser em podries aconsellar alguna cosa.

En fin, t'agraeixo molt els minuts que has dedicat a llegir el missatge, i si no tens temps o penses que és millor que m'ho plantegi d'una altra forma no et preocupis. Havia pensat en tu per lo que m'havia explicat ell i pensava que podries ser una bona conexió allà perquè no hi conec espanyols i no se com fer circular el meu CV allà.

Bueno, moltes gràcies Albert. Estem en contacte i cuida't!




***

Home, si tens el nivell d'anglès que dius no tindràs problema per treballar a Londres. El nivell d'anglès dels espanyols és molt baix, més encara si et mous fora de Catalunya. Tingues en compte que aquí som una plaga, però amb perfils molt diferents. Hi són els que vénen aquí amb un títol universitari o master sota el braç en busca de nous horitzons, i després hi són els que vénen aquí amb la primària i experiència en escombrar terres. Així doncs, aquí la gent agraeix molt que et defensis amb l'anglès, i és una bona manera de sobresortir i apanyar-te a les entrevistes. De fet, jo ja estic fent entrevistes relacionades amb el meu món, lluny del McDonald's.

Per trobar feina ràpida aquí el més fàcil és tirar d'ETTs. Hi ha més d'una cinquantena d'ETTs d'hosteleria i restauració. És mala feina. Mai saps quan tornaràs a treballar, però per sortir del pas estan prou bé, i hi ha gent que ha tingu l'habilitat de viure perfectament tirant d'elles. I mentres tires d'ETT, ja busques per McDonald's i tal.

Jo amb prou feines treballo d'ETTs perquè ja tinc una feina fixe que em dona prou hores, però si véns puc acompanyar-te a unes quantes, on hauries de tenir un mínim avantatge si et veuen amb mí.

Tu mateix. El que està clar és que Londres és una altra cosa, i és nivell molt per damunt d'Espanya.




***

Hola de nou Albert!

T'agraeixo molt la resposta que em vas donar. Aquests dies he estat madurant la marxa cap allà. M'he estat informant, i per diverses fonts (entre elles la Oficina Jove de Treball de la Generalitat) em recomanen viatjar i un cop allà mourem. És molt amable per part teva que t'hagis oferit a fer-me un cop de mà quan sigui allà, però de veritat que no et sabria greu? Tot i el nivell intermig d'anglès que tinc, i ha coses que no he fet mai com una carta de presentació, però suposo que allà mateix un s'espavila i si ho demanen et pots treure les castanyes del foc.

Tinc un document que em van pasar sobre treballar al Regne Unit amb informació, que tot i que potser ja la coneguis te l'enviaré igualment per si et pot ser d'utilitat en alguna qüestió. Segons vaig entendre, tu vas marxar cap allà sense cap contracte de feina i un cop establert vas buscar no? Pel que he llegit, per a que et puguin contractar necessites el National Insurance Number, però tu el vas solicitar pel teu compte o te'l van fer un cop vas trobar feina?

D'altra banda, volia consultar-te sobre l'allotjament. Tenia pensat anar cap allà a finals de novembre-principis de desembre. Estic movent-me per mirar de trobar allotjament (tot i que desconec totalment les zones d'allà, no se quins barris són més recomanables que d'altres), però si per un casual t'enteres d'algú que tingui una habitació per ocupar t'agraïria que em pasesis el contacte. D'altra banda, quins preus de lloguer són habituals? És que he vist habitacions per 200 i pico pounds a la setmana i he flipat.

Si no et sap greu, m'agradaria donar-te el meu nom d'usuari de skype, per xerrar algún dia. És "l_quark". No se quins horaris tens, però potser podria mirar de trucar-te quan tinguis lliure per comentar impresions.

De nou Albert, moltes gràcies per tot. Perdona l'extensió del missatge i disfruta de Halloween!




***

Lo de l'insurance number té una mica de tela.

És el primer que has de demanar quan arribis a Londres, perquè tarden en donar-te'l. A més, suposo que amb l'excusa de l'immigració massiva, des de fa uns mesos et cobren 40 lliures pel tràmit.

Per llei, t'han de contractar ENCARA que no tinguis insurance number. L'únic que passa és que, fins que no el tens, et cobren un 20% d'impostos, per si les flies, en plan: "com no sabem quant t'hem de cobrar, et cobrem el màxim i a final d'any ja t'ho tornarem". Això teòricament, és clar. A la pràctica, a molts llocs no t'agafen si no en tens, o sigui que prioritza-ho. A les ETT els va donar igual i em van agafar sense NIN, però al 20% que em van sablar les primeres setmanes probablement no el vegi fins abril.

En quant a cartes de presentació i tal, el millor és, com sempre, mirar exemples a Internet. Jo crec que els documents bàsics que has de tenir per buscar feina són:

  • National Insurance Number. Com he dit, no hauria de ser obligatori, però és millor si el tens.
  • DNI 
  • Curriculum. Tingues en compte que el format d'un CV anglès és lleugerament diferent d'un espanyol. Ho hauries de poder consultar a la web. 
  • Carta de presentació. Mira exemples a la web. Res nou respecte a les cartes d'Espanya. 
  • Carta de recomanació professional. D'algun exjefe, director, company de feina, etc. que treballés amb tu. 
  • Carta de referència personal. D'algú no-familiar que t'hagi conegut durant més de cinc anys i pugui parlar bé de tu. Aquests dos últims documents han d'anar nom, cognom, número de telf, mail de contacte i nom de l'empresa en cas que sigui de tipus professional. 


Crec que és tot.

Evidentment, no totes les feines ho demanen tot, però és millor anar cobert i anar traient coses de la carpeta a mida que te les van demanant durant l'entrevista. Tingues en compte que moltes feines no demanen documents, si no que tenen un formulari que has d'omplir. Al formulari es demana el contacte de persones que puguin donar referències teves, tan a nivell personal com professional. Vamos, que copies el contacte de les dues cartes i avall. Com la majoria dels meus amics o companys de feina no tenen prou nivell d'anglès com per redactar una bona carta, lo millor és que els demanis permís per redactar-la tu. Després els hi ensenyes, i si estan d'acord, afegir el seu nom i contacte. D'aquesta manera, obtens bones cartes i ells no han ni de moure un dit. Així tinc jo una desena de cartes, i segons la feina que busco uso unes o altres XD

En quant al lloguer, crec que hauries de poder trobar habitacions a 70 euros la setmana. Jo pago 65, però comparteixo. A l'hora d'escollir zona, és important fixar-se en quina zona de transport està el pis. El transport a Londres resulta caríssim, i em fa l'efecte que és a partir dels preus del metro on s'escalen els preus de lloguer. Molt probablement treballis a la Zona 1 o 2. Jo visc a la 2, i viatjar em costa 29 lliures la setmana. La Zona 3, 34 a la setmana. A partir de la Zona 4 el transport puja molt, i en conseqüència els pisos baixen, però no et recomano, d'entrada, allunyar-te mes de la 3; procura quedar-te a la 1 o a la 2. El vertader negoci és trobar una feina prop de casa o que hi puguis arribar amb bus, però no crec que passi d'entrada. Jo encara ni ho he considerat.

En quant a l'skype, la veritat és que no m'hi connecto. Sí que et demanaria, si et sembla bé, fer una còpia d'aquesta conversa pel meu blog. Estic intentant facilitar la vida als espanyols que vénen a Londres, però amb prou feines hi escric. I en canvi, en aquestes conversacions es donen moltes directrius que poden ser útils. Per suposat, ocultaria el teu nom.



No hay comentarios:

Publicar un comentario